Siirry pääsisältöön

Matkakertomus

Viikko sitten matkustimme siis Kreikkaan Lefkaksen saarelle. Tämä oli Simon ensimmäinen ulkomaanmatka.

Lennot olivat Finnairin, joten pystyimme varaamaan päivää ennen istumapaikat koneesta. Meitä oli kahdeksan hengen matkaseurue, joten otimme lähekkäiset paikat. Meille tuli käytäväpaikat, jotta olisi Simon kanssa helpompi kuljeskella käytävällä.

Lentolippuihin oli myös poikamme saanut ihan uuden nimen :D Sukunimi oli April ja etunimi mun sukunimi+Simo yhteen kirjoitettuna..

Pakkasimme mukaan kolme matkalaukkua ja sen lisäksi matkarattaat. Vaikka vauvalla ei ole koneessa omaa istumapaikkaa, saa silti ottaa vauvallekin oman matkalaukun. Tämä oli ihan hyvä juttu, kun tavaraakin oli aikalailla.. Matkarattaat pakattiin kentällä pussiin ja sinne sujahti myös paketillinen vaippoja + sitterin osia.

Lentokentällä Simo oli manducassa. Tämä oli ihan kätevä homma, koska en olisi millään jaksanut kanniskella poikaa sylissä koko ajan. Lentokoneessa nousujen ja laskujen ajaksi sylivauva saa oman turvavyön, joka kiinnitetään aikuisen turvavyöhön.

Simo oli kiltisti niin nousujen kuin laskujenkin ajan. Nousun jälkeen kävelin jonkun aikaa poika manducassa ja siihen sitten nukahdettiinkin. Poika nukkuikin melkein koko lentomatkan.

Perille tultiin myöhään illalla. Ja tosiaan ne meidän rattaat ei sitten tulleetkaan perille. Olin siinä vaiheessa ihan raivona, suunnilleen jo itkua vääntämässä. Mulla taisi olla siinä vaiheessa 2 vaippaa enää käsilaukussa varalta. Ja kun oli tarkoitus, että Simo nukkuu yöt vaunukopassa.

Onneksi hotelli järjesti meille matkasängyn huoneeseen. Ja lisäksi matkanjärjestäjä lainasi meille parin päivän päästä ihan järkyttäviä, risoja matkarattaita. Noh, olipahan ainakin jotkut rattaat. 30 asteen helteessä ei ole hirmu herkkua kannella lasta koko ajan manducassa.. Varsinkin ravintolassa oli vaikea käydä ilman rattaita, toinen joutui koko ajan kävelemään ympäriinsä.

Matkakohteemme Nidrin kylä oli oikein kiva ja rauhallinen paikka. Hotelli sijaitsi ihan lähellä merta. Diskoja tms. ei pahemmin ollut, mutta kivoja ruokapaikkoja ja tavernoja sitäkin enemmän. Merivesi oli tosi lämmintä. Simo pääsi uimaan niin uima-altaalle kuin mereenkin.

Saimme serkultani lainaksi uv-teltan, joka oli rannalla ihan kätevä Simon leikkipaikkana. Rantatuoleista ei tarvinnut maksaa vuokraa vaan riitti, jos osti esim. kahvin niin sitten sai tuoli koko päiväksi käyttöönsä.

Yhtenä päivänä menimme veneretkelle. Veneellä mentiin ensin kuvassa näkyvälle aivan ihanalle rannalle. Sieltä Kefalonian saarelle kahteen eri satamaan (jossa olenkin kerran jo aiemminkin käynyt), sieltä Meganissin saarella sijaitsevaan luolaan ja lopuksi Onassiksen suvun omistamille Scorpios-saarille uimaan. En ihme kyllä tullut edes merisairaaksi.. Retki oli tosi kiva ja halpa. Meitä oli niin iso porukka, että saimme hinnan tingityksi n.13 euroon per nokka. Retki kesti koko päivän.

Yhtenä päivänä käytiin myös patikoimassa vesiputouksille. Harmi vaan, mulla ei nyt ole kunnollista kuvaa putouksista. Käytiin myös uimassa siinä vesiputouksilla. Vesi oli tosi kylmää.

Ehdimme käydä tuolla vesiputouksilla, veneretkellä ja kolmantena päivänä olimme hotellin altaalla, kunnes sitten sairastuttiin miehen kanssa ja loppuloma menikin sitten hotellihuoneessa. Miehellä oli 40,3 astetta kuumetta ja joutui tiputukseen. Olin itsekin tosi heikossa kunnossa, enkä saanut mitään syötyä. Aloin olla jo tosi huolissani, että saako Simo tarpeeksi maitoa. Yritin antaa myös jotain kaupasta ostettuja soseita, mutta eipä ne hirmu hyvin uponnut.

Mulla oli vielä kotimatkallakin kuumetta ja meinasin pyörtyä lentokentälle.. Mutta onneksi päästiin ehjin nahoin kotiin. Eipähän varmaan tule lähdettyä nyt vähään aikaan mihinkään reissuun, oli sen verran karmaiseva kokemus :) Onneksi Simo pysyi kuitenkin terveenä. Olin jännittänyt etukäteen Simon kannalta noita lentomatkoja, mutta niiden suhteen ei myöskään ollut mitään ongelmia.

Käytimme Simolla paljon hattua ja tuota vikassa kuvassa näkyvää uv-pukua. Kohteessa oli jonkun verran hyttysiä, joten illalla sai olla tarkkana pitkähihaisten vaatteiden kanssa. Helppoahan tämä matkustaminen rintaruokinnalla olevan vauvan kanssa oli, kun eväät oli koko ajan mukana.

1. Tosi kurja juttu toi sairastuminen, mutta onneksi lapsi pysyi terveenä! Lapsen sairastuminen on muutenkin tarpeeksi kamalaa ja hermoja kiristävää saati sitten että olisi sairastunut ulkomailla! :(

1. Niimpä! Pelkäsin koko matkan, et Simokin saa meiltä jonkun pöpön tartuntana.. Nyt näin jälkikäteen selvis, että oltiin saatu toi pöpö huonosti kypsennetystä lihasta.

2. Olipa mielenkiintoista lukea matkakertomuksesi, ollaan lähdössä jouluna floridaan ja meidän tyttö on silloin 8kk ikäinen...hieman jännittää mutta kaikkea pitää kai kokeilla. Ihanan näköistä noissa kuvissa, ikävää kun sairastuitte. Saitteko rattaita koko loman aikana?

1. Kyllä saatiin sitten loman puolessa välissä omat rattaat, mutta siinä vaiheessa oltiin jo ite niin kipeitä ettei juurikaan hotellihuoneesta mihinkään päästy liikkumaan :/

Kannattaa lennolle varata tosi paljon kaikkea tekemistä lapselle.. Meillä oli leluja ja sitten Simo "lueskeli" myös noita esitteitä ja turvaohjeita mitä lentokoneessa oli. Haluaisin kans itsekin lähteä uudelleen vielä Floridaan :) Sieltä löytyis niin älyttömästi kaikkia ihania lastenvaatteitakin halvalla..

3. Nojoo, ette varmaan ole ainoa lapsiperhe, joka matkustaa! Vaippoja saa kaikkialta, missä on/asuu vauvoja! Kuten myös vauvanruokaa. Ja noin pieni vauva voi nukkua ihan missä vaan. Ihan turhaa showta, kun vauvat matkustaa. Meillä on matkattu pitkiäkin lentoja jo 3 viikon ikäisestä lähtien.

1. Toki saimme vaipat ostettua, mutta mielummin olisin kyllä ne omat vaipat ottanut kun vaihtanut parhaillaan kolmesti päivässä pojalta vaatteita kun kakat tuli vaipoista läpi... Meillä noi perus Pamperssit/Liberot ei vaan toimi. Ja noi vauvanruuat on monesti sokeroituja ulkomailla, en olis kyllä niiden varaan uskaltanut viikon ruokia jättää.

Mutta toki minäkin tästä rakentavasta kommentista viisastuneena voin ensi kerralla raahata sen viikon ikäisen vauvan sinne passikuvaan ja matkustaa vaikka 15 tunnin lennon suoraan Timbuktuun...

4. Voi huh, minkälaisen lopun loma sai. Harmillista, mutta hyvä tosiaan, ettei lapsi sairastunut. Ensi kerralla toivottavasti on parempi tuuri ja pysytte koko poppoo terveenä.

1. Ensi kerralla varmaan matkustetaan ihan täällä kotimaan kamaralla :)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rv 17

Heti alkuun masukuvaa rv 17+0. Maha on kasvanut ihan älyttömästi! Ja myös selkä on ollut kipeä, eikä ihme kun pitää tuota möhkälettä kannatella. Tässä vielä vertailun vuoksi masukuva viime viikolta (rv 16). Tässä maha on mun mielestä tosi paljon pienempi kuin rv 15. Mahan koko riippuu kyllä aika paljon siitä, mitä päivän aikana on syönyt. Tällä viikolla kävin ekaa kertaa koko raskausaikana uimahallissa. Tykkään uida ja normaalisti uin sen 0,5h + 0,5h tai sitten koko tunnin putkeen. Mutta nyt huomasin kuinka tämä raskaus on romahduttanut mun kestävyyskunnon ihan totaalisesti! Ekan 10 minuutin jälkeen oli pakko siirtyä sinne hitaiden radalle ja 20 min jälkeen olin jo niin poikki (ja kiukkuinen niiden hitaiden matelijauimareiden vuoksi), että oli pakko mennä saunaan huilaamaan. Ja maha tuntui uidessa siltä, että se vaan hidastaa koko touhua. Vähän kuin olisi uinut joku kivireppu mahassa! Ensi viikolla uusi yritys.. Pääsin niistä järkyttävistä päänsäryistä eroon vähäksi aikaa kun a

2020 Case Korona

En ole kirjoittanut pitkään aikaan. Tämä vuosi on ollut aika haipakkaa. Tammikuussa lomailimme Sallassa. Helmikuussa olin lomautettuna lentoemännän työstä. Maaliskuussa lensin ja sairastelin. Huhtikuussa lähinnä nukuin univelkoja pois ja lepäsin. Toukokuussa aloitin kesätyöt entisessä työpaikassani. Tein koko kesän pelkästään etätöitä ja odotin milloin pääsisin taas lomautukselta lentämään. Kesällä tuli konkurssi ja koko Helsinki base suljettiin.  Olin keväällä hakenut opiskelemaan ja aloitin elokuussa opinnot ammattikorkeakoulussa. Pääsin opiskelemaan rakennusmestariksi. Elokuussa aloitin myös työpätkän lentokentällä. Yhtäkkiä olin täysipäiväinen opiskelija ja tein siinä sivussa kahta työtä. Koronan vuoksi lähes kaikki opinnot olivat etänä.  Syyskuun jälkeen sain jatkosopimuksen molemmista työpaikoista. En ole ikinä viihtynyt etätöissä, koska kaipaan kovasti sosiaalisia kontakteja. Aloin marraskuussa olla niin väsynyt, että irtisanouduin vanhasta työstä kesken määräaikaisuuden.  Nyt o

Rv 27+3

Tässä taas tämän viikon masukuvaa. Maha on jatkanut kasvuaan, mutta vieläkään se ei näy ollenkaan takaapäin ja ei pahemmin edestäkään jos on esim. musta paita päällä. Kävin perjantaina pitkästä aikaa leffassa (ja onnistuin jopa istumaan sen 2h paikoillaan käymättä kertaakaan vessassa!). Leffassa oli aika voimakkaat musat ja pikkusella tosi vahvat potkut... Ilmeisesti mahatyyppi kuulee jo ääniä ulkomaailmasta. Lauantaina kierreltiin miehen kanssa koko päivä kaupoilla. Jaksoin reissun tosi hyvin, kiitos vaan sille kuka keksi tuon tukivyön. Ilman sitä en enää kävelis yhtään mihinkään. Koska tämä mun tissiosasto näköjään yhä jatkaa kasvuaan jouduin käydä ostamassa taas uudet rintsikat. Meinas kuulkaa usko loppua siellä sovituskopissa. Nyt mulla on tasan yhdet sopivat rintsikat, kokoa 75G!! Mä en edes halua tietää mihin sfääreihin nää tissit paisuu siinä vaiheessa kun alan imettää. Tänään kävin tallilla koiran kanssa rämpimässä lumisella pellolla, uimassa ja illalla vielä kävelylenki